Den 1 juni blev försäljningen av Fortum Distribution AB klar. Bolagets verksamhet – att på ett tryggt och pålitligt sätt leverera el och ge service till sina 908 000 kunder – fortsätter precis som innan. Men från och med idag under ett nytt namn – Ellevio.

– Idag byter vi namn, men vårt företag har funnits länge. Vi har varit med och byggt upp det moderna svenska samhället och idag planerar vi för det elnät Sverige behöver om 30-40 år. Det är naturligtvis väldigt spännande, säger Johan Lindehag, vd för Ellevio.

Företaget kommer att fortsätta vara en viktig drivkraft i samhället. Under kommande år ökar Ellevio investeringarna kraftigt, från cirka 1 miljard kronor per år till uppemot 3 miljarder kronor per år.

– Jag vågar jag nog påstå att vi nu inleder den största satsningen det här företaget någonsin har gjort, säger Johan Lindehag.

– Satsningarna innebär fortsatt vädersäkring på landsbygden så att kunderna har el i alla väder, samt förstärkning och förnyelse av elnätet i Stockholm och andra regioner som växer kraftigt. Genom satsningarna skapar vi dessutom tusentals arbetstillfällen, säger Johan Lindehag.

Med det nya namnet Ellevio vill vi berätta om vårt huvudansvar; att säkerställa att elen alltid kan levereras när den behövs, till hem och till arbetsplatser.

– Vi tar elen hem till dig. Det låter enkelt, och för våra kunder ska det vara just så enkelt och bekvämt. Vårt ansvar är att se till att göra det som krävs för att vår tjänst alltid ska fungera, både idag och imorgon, avslutar Johan Lindehag.

Redaktionen