Bilbranschen är något av det mest kräsna man kan hitta när det gäller kundupplevelse och det är kanske inte så konstigt med tanke på vilken kapitalinvestering det handlar om för konsumenten. Därför är det superviktigt att design och belysning arbetar i harmoni med varumärket  för att ge den bästa upplevelsen för kunden. Det är också ofta i bilbranschen nya trender inom detaljhandeln dyker upp först.

Det märks inte minst hos Svenstigs Bil i Halmstad. I den toppmoderna bilhallen har ett 4 x 6 meter stort ljustak installerats över området där kunden hämtar sin nyinköpta bil. Taket, som är utvecklat av Zumtobel i nära samarbete med Volkswagen Group (ägare av Audi), har unik funktionalitet som gör att belysningen kan ändras beroende på bilens färg. Den som någon gång provat kläder i en butik vet hur stor skillnad belysning gör på plaggets färg. Samma sak gäller självklart med färger på bilen och eftersom avhämtningen av den nyinköpta bilen är pricken över i:et för kundens upplevelse, ska självklart bilen se perfekt ut!

ab audi hstad

Zumtobel har programmerat in Audis speciella färgtoner, allt från misanoröd till sepanblå, för att den ska framstå i absolut bästa ljus när kunden kommer för att hämta sin bil. Personalen kan sedan via en terminal själva ställa in belysningen beroende på bilens färg.

–  Vi är väldigt nöjda med Zumtobel, inte minst ljustaket ger oss och kunderna en unik upplevelse, säger Svenstigs Bils VD Jonas Carpvik.

Om Zumtobel Group:
Zumtobel Group är en internationell belysningsgrupp, ledande inom innovativa belysningslösningar och komponenter. I gruppen finns internationellt etablerade varumärken som Thorn, Tridonic och Zumtobel samt acdc och Reiss, och dessutom Zumtobel Group Services. Sammantaget ger de kunder runt om i världen tillgång till ett omfattande erbjudande av produkter och tjänster.

Foto: Anders Andersson
Redaktionen